Seterløpet 2023

Søndag 10. September er det atter en gang klart for Seterløpet.

Startsted: Fra Solumsmoen i Sigdal. Klikk her for veibeskrivelse
Målområde: Vestre Spone Idressplass. Klikk her for veibeskrivelse

Fellesstart aktiv klasse kl 11.00
Trimmere kan starte fra kl 09.00

Det er organisert transport fra Vestre Spone idrettsplass. Ca kl 9.30

Løpet er 18,5km langt

Påmelding ved start.

Løpet er et samarbeid mellom Nedre Sigdal Idrettsforening og Vestre Spone IF.

Se tidligere resultateter her

Seterløpet 2014

Så var det duket for den 75. utgaven av Seterløpet. Per Kristian Nygård tok en oppskriftsmessig og overlegen seier mens Mari Haugen var suveren i dameklassen.  Traseen var flott ryddet og merket, men nedbøren i begynnelsen av uka gjorde sitt til at det ikke var rekordforhold. Tiden 1.16,04 vitner om et sterkt løp trass i litt sleipt og sugende forhold enkelte steder.

Gledelig at mange trimmere har fått sansen for Seterløpet –  hele 52 trimmere tok turen over åsen. Mulig var det jubileumsbløtkaken som fristet, alle deltagere fikk kake etter vel gjennomført løp.

Mari Haugen, Per Kristian Nygård, Knut Bye og Kristen Aaby

Foran det 75. Seterløpet 2014

Søndag 14. September er det atter en gang klart for Seterløpet. Årets løp er «jubileumsløp» da det er 75. gangen Seterløpet arrangeres. Fra starten i 1936 frem til idag har løpet gått uavbrutt, bortsett fra 4 år under krigen (41,42,43,44) da det var idrettsstreik. Traseen har også vært nogenlunde den samme, bortsett fra på 80 tallet – da ble målgangen flyttet fra forsamlingslokalet Gimle til idrettsplassen på Moen. I tidligere tider var det her fest på «lokalet» om kvelden etter løpet – så stive og støle bein fikk seg en svingom. Referanten fra tidligere løp vitner om vekslende aktivitet og interesse. Seterløpet i 1945 er vel det som har hatt størst deltagelse både av løpere og publikum. Historiene forteller at man måtte ha «ordensvern» ved innkomsten for å holde publikum på avstand.

Kristen Aaby er den løperen som har flest enkeltseire i Seterløpet. Aaby har vunnet hele 17 ganger. Rekorden i løpet, skriver seg fra år 2000 og den er det Knut Aalien som har, og lyder på 1.12,32.

Kvinnedeltagelsen har variert opp gjennom årene. I 1936 dektok Sigrid Semmen. Hun måtte starte utenfor konkurranse og man kan lese om hennes bravader i avisreferatet fra 1936.

Hilde Hovdenakk satte rekord i 1999 da hun løp på 1.22,36.

Deltagerantallet har variert, men i de siste årene kan vi ane en økt interesse for Seterløpet.

Løpet er et samarbeid mellom Nedre Sigdal Idrettsforening og Vestre Spone IF.

Årets løp er det 75. i rekken arrangørene håper på stor deltagelse og flotte forhold. Det blir bløtkake i målområdet til alle detagere.

Seterløpet 2013

Søndag 8. september ble Seterløpet arrangert for 74. gang. Etter en lang periode med svært lite nedbør, var det gode forhold under løpet. Det var også svært behagelig temperatur , gradestokken viste 20 grader ved målgang.

Løypa var godt rydda, merkinga var god, da de første trimmerne startet. Da de aktive løperne startet, var nesten 40 trimmere ute i løypa.

I herreklassene var Per Kr. Nygård storfavoritt, og han innfridde med en klar seier. Han ble dermed førstemann som klarte 5 strake seirer . Etter langvarige skadeproblemer imponerte Kristen Aaby med et flott løp i sin 37. start.

I kvinneklassen ble det Mari Haugen som noe overraskende vant i Seterløpdebuten.

Seterløpet har mange trofaste deltakere. Knut Bye fikk pokal for 45 løp, Bjørn Bakke for 40. gang, Jan R. Hellerud for 30 løp. Det ble delt ut pokaler for 5 gangs delt., og 15 gang, 3 løpere fikk medalje for 10 Seterløp. Mange fikk løpets merke for hhv. 1- og 3 gang.

Gledelig var det at Nedre Sigdal IF i år hadde mobilisert mange løpere, både i trimklasse og aktiv klasse. Det lover bra for framtida til Seterløpet. 70 løpere var med i år, en pen økning fra i fjor.

Neste år arrangeres Seterløpet for 75. gang. I 1936 var det ca. 100 løpere, kan det slåes i 2014?

Seterløpet 2012

Den 73. utgaven av Seterløpet ble avholdt søndag 9.9 i praktfullt høstvær. Ikke uventet var det  Per Kristian Nygård som var raskest over åsen. 1:14.20 er en meget god tid, og den raskeste på mange år. Rekorden i løpet skriver seg fra år 2000, da Knut Aalien løp på 1:12,32 Dette var Nygårds 4 seier på rad.

I kvinneklassen  vant Kjersti Karoline Danielsen på 1:32:55 – Danielsen hadde dagen i forveien vunnet 23 km terrengløp på Norefjell –  Danielsen  skrøt av både løypa og traseen og syns dette var et meget flott løp.  Rekorden for damer er det Hilde Hovdenakk som har. Den er fra 1999 og er så sterk som 1:22,36

I klassen for menn under 20 år gjorde unggutten  Reidar Lindbo fra Nedre Sigdal et meget godt løp på 1:38,31 I yngste klasse for kvinner vant Nina Støvern  på 1:43,02

Løpsforholdene var bedre enn på mange år. Arrangørene Vestre Spone  og  Nedre Sigdal Idrettsforening hadde ryddet og merket løypa veldig bra –  tørrvær  den siste tiden gjorde også sitt til at forholdene var veldig gode.

Løypeprofil